Εύκολες Μετακινήσεις = Καλύτερη Ψυχική Υγεία | Μάθε Γιατί

Εύκολες Μετακινήσεις = Καλύτερη Ψυχική Υγεία | Μάθε Γιατί

Παγκόσμια Ημέρα για την Ψυχική Υγεία σήμερα και δε θα μπορούσαμε παρά να σκεφτούμε τι μπορούμε να αλλάξουμε στην καθημερινότητά μας για να βελτιώσουμε το πώς νιώθουμε και την ψυχική μας υγεία. Ένα από τα πιο απλά πράγματα που μπορούμε να αλλάξουμε στην καθημερινότητά μας είναι οι μετακινήσεις μας. Αυτές οι ώρες που περνάμε κολλημένοι στην κίνηση, κλεισμένοι σε ένα αυτοκίνητο και εκνευρισμένοι στον δρόμο θα μπορούσαν να είναι ώρες που όχι απλώς δεν έχουν αρνητική επίδραση στην ψυχική υγεία μας, αλλά τη βελτιώνουν κιόλας. 


Ο επιπλέον χρόνος έξω, όχι μόνο θα μας βοηθήσει να καθαρίσουμε το μυαλό μας μετά από πολλές ώρες στο γραφείο, αλλά μπορεί να είναι το αντίδοτο που όλοι χρειαζόμαστε για να αφήσουμε πίσω μία δύσκολη μέρα στο γραφείο. Συγκεκριμένα, αλλάζοντας το αυτοκίνητο με ηλεκτρικό ποδήλατο μπορείς να αυξήσεις τους δείκτες υγείας, ενώ ταυτόχρονα μειώνεις και τον χρόνο που ξοδεύεις καθημερινά κάνοντας commuting.


Η αρνητική επίδραση του αυτοκινήτου στην ψυχική υγεία


Όποιος έχει περάσει ποτέ 10 λεπτά (ή περισσότερα!) κολλημένος στην κίνηση γνωρίζει ότι η πρωινή μετακίνηση δεν αποτελεί ευχάριστη εμπειρία. Είναι αγχωτική και απογοητευτική και ειλικρινά μοιάζει σαν ένα τεράστιο χάσιμο χρόνου - δεν υπάρχουν εκατομμύρια άλλα πράγματα που θα προτιμούσαμε να κάνουμε παρά να ξοδεύουμε μία ή και δύο ώρες καθημερινά στο αυτοκίνητο; Ας δούμε, όμως, πώς το αυτοκίνητο συμβάλλει αρνητικά στην υγεία μας και ειδικά την ψυχική μας υγεία. 


Επίπτωση πρώτη: τα παραπάνω κιλά


Έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που μετακινούνται καθημερινά με αυτοκίνητο σε σύγκριση με ανθρώπους που περπατάνε, κάνουν ποδήλατο ή μετακινούνται με τα μέσα παίρνουν περισσότερα κιλά - ακόμα και όταν πηγαίνουν συχνά στο γυμναστήριο. 


Με άλλα λόγια, ακόμα και 30 λεπτά προς και από την δουλειά με αυτοκίνητο μπορούν να επιδρούν αρνητικά στους στόχους μας για ένα υγιές σώμα, ακόμα και εάν χρησιμοποιούμε συχνά την κάρτα του γυμναστηρίου μας. 


Επίπτωση δεύτερη: Ψυχική Υγεία


Δεν είναι μόνο το σώμα μας που υποφέρει από την καθημερινή μετακίνηση με αυτοκίνητο, αλλά και η ψυχική υγεία μας. Έρευνες έχουν δείξει ότι όσο μεγαλύτερη είναι η απόσταση και ο χρόνος που δαπανώνται στην καθημερινές μας μετακινήσεις, τόσο μεγαλύτερες είναι οι επιδράσεις στην ψυχική υγεία μας. 


Επίπτωση τρίτη: Τόσο χρόνος χαμένος


Στην πραγματικότητα, 60 λεπτά που δαπανώνται στο δρόμο συνδέονται με μείωση 6% των συνολικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την υγεία. Και αν έχουμε μεγαλύτερη μετακίνηση; Αυτό το ποσοστό συνεχίζει να αυξάνεται!! Οι κύριες δραστηριότητες που σχετίζονται με την υγεία και λαμβάνουν σημαντικό πλήγμα περιλαμβάνουν τον ύπνο, την άσκηση και την προετοιμασία φαγητού - δηλαδή τα ίδια πράγματα που παίζουν σημαντικό ρόλο στην αποτροπή χρόνιων ασθενειών, συμπεριλαμβανομένης της παχυσαρκίας, των καρδιαγγειακών παθήσεων, του διαβήτη τύπου 2 κ.λπ. 




Τα οφέλη του ηλεκτρικού ποδηλάτου στην ψυχική υγεία 


Δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι αν αλλάξουμε 10 χιλιόμετρα μετακίνησης με το αυτοκίνητο με 10 χιλιόμετρα μετακίνησης με ηλεκτρικό ποδήλατο προς τη δουλειά, θα έχουμε πολλαπλά οφέλη που σχετίζονται με την ψυχική υγεία. Πρώτον, βάζουμε την άσκηση στην καθημερινότητά μας, καθιστώντας την καθημερινή συνήθεια και όχι κάτι που προσπαθούμε να κάνουμε το πρωί ή το βράδυ γύρω από όλα τα άλλα πράγματα στη μεγάλη to do list. 


Όφελος πρώτο: Περισσότερη άσκηση 


Σύμφωνα με μία έρευνα από το American Heart Association όσοι επιλέγουν το ποδήλατο για τις καθημερινές μετακινήσεις τους έχουν κατά μέσο όρο 2,1 περισσότερες ώρες σωματικής δραστηριότητας κάθε εβδομάδα από τους αντίστοιχους μηχανοκίνητους-μετακινούμενους. Επιπλέον, κάνουν κατά μέσο όρο περισσότερες από τρεις ώρες ποδηλασίας την εβδομάδα. 


Με άλλα λόγια, εάν μπορείς να πηγαίνεις με ηλεκτρικό ποδήλατο από και προς τη δουλειά σου κάθε μέρα, έχεις περισσότερες πιθανότητες να πετύχεις τους στόχους δραστηριότητας που σχετίζονται με την υγεία σου από ότι αν περνάς τον χρόνο σου καθημερινά σε ένα αυτοκίνητο. Προφανώς, δεν χρειάζεται να τονίσουμε τη σχέση σωματικής άσκησης και ψυχικής υγείας! 


Όφελος δεύτερο: Βελτιώνει τον ύπνο


Η τακτική μετακίνηση με ποδήλατο βοηθά στον συγχρονισμό του κιρκάδιου ρυθμού και μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων των ορμονών του στρες που μπορούν να κάνουν τον σωστό και βαθύ ύπνο δύσκολο.


Όφελος τρίτο: Ανεβάζει τη διάθεσή σου 


Οι τακτικοί ποδήλατες μιλάμε συχνά για το cyclists-high effect. Πρόκειται για κάτι αντίστοιχο του runners-high που συχνά θα ακούσεις να λένε όσοι τρέχουν καθημερινά. Ουσιαστικά πρόκειται για μία φυσιολογική διαδικασία του σώματος μας: η ποδηλασία αντλεί αίμα γύρω από το σώμα μας με μεγαλύτερο ρυθμό, κάτι που επιτρέπει την ταχεία εξάπλωση των ενδορφινών και άλλων καλών ουσιών, όπως η ντοπαμίνη, η νορεπινεφρίνη και η σεροτονίνη.


Ταυτόχρονα, η τακτική, ομοιόμορφη κίνηση της ποδηλασίας έχει χαλαρωτική επίδραση στον εγκέφαλο, σταθεροποιώντας τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική λειτουργία. 


Όφελος τέταρτο: Μειώνει το άγχος 


“Το ποδήλατο είναι μία από τις πιο αποτελεσματικές θεραπείες για το άγχος και σε πολλές περιπτώσεις έχει αποδειχθεί ότι «είναι εξίσου αποτελεσματική με τη φαρμακευτική αγωγή - αν όχι περισσότερο”, λέει ο Neil Shah από το Stress Management Society. Η κίνηση όταν κάνουμε ποδήλατο βοηθάει στη ρύθμιση της καρδιακής αναπνοής, κάνοντας ποδήλατο αναπνέουμε βαθύτερα και αποβάλλουμε τυχόν παρατεταμένο CΟ2 - μία μέθοδο που χρησιμοποιείται για την ανακούφιση τους άγχους από τους ειδικούς.  


Σίγουρα η μετακίνηση με ηλεκτρικό ποδήλατο μπορεί να είναι ο χρόνος που ψάχνεις μέσα στη μέρα για να κάνεις zone-out, να σκεφτείς, να ξεκουράσεις το μυαλό σου και γιατί όχι να το χρησιμοποιήσεις σαν τον χρόνο για active meditation;